29. joulukuuta 2014

...pakkastaivaan väriset silmät

Barcelona. Aina kun olen ajatellut sinne matkustamista, olen kuvitellut mielessäni aurinkoa hehkuvat kadut, täynnä kesävaatteisiin pukeutuneita, ruskettuneita ihmisiä. Nyt olen kuitenkin lähdössä sinne tammikuussa. Sääennusteiden mukaan aurinko saattaa kyllä paistaa, ja elohopeakin pysyy plussan puolella, mutta rannalla loikoilun voi kyllä unohtaa.

Ei sillä, että ranta olisi minua muutenkaan kiinnostanut. Enemmän houkuttelee täysin ainutlaatuinen, omaperäinen arkkitehtuuri, espanjalainen kulttuuri ja yöelämä, sekä pienet, syrjäiset kahvilat, antikvariaatit ja kivijalkamyymälät. Ja eksyminen, totta kai. Eksyminen Carlos Ruiz Zafónin maisemiin. Itse asiassa hiljainen talvikausi taitaakin olla juuri minulle ja yhtä lailla kirjoista kiinnostuneelle ystävälleni paras aika tutustua Barcelonaan. Onhan se meille molemmille tuttu lähinnä Zafónin kauniista kirjoista, joissa Barcelona on historian varjojen peittämä, synkkä ja surumielinen. Varasimme lentoliput pari viikkoa sitten espanjalaistyylisessä kahvilassa ja mietimme matkan teemaa. Pitäähän sellainen nyt olla. Halusimme molemmat rennon, suunnittelemattoman reissun, johon kuuluisi dramaattisia vaatteita, taiteilija-stereotypioita ja kävelyä autiolla, tuulisella rannalla iltahämärän aikaan. Aloin eilen suunnitella, mitä pakkaisin mukaan, ja tähän mennessä kaikki vaatteet jotka olen listalle kirjoittanut, ovat olleet mustia. Synkkyydessä ei ole mitään pahaa, kun sen tekee tyylillä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti